Thema Machines groep 1 en groep 2

07 februari 2018 | door juf Heleen - 1C

 Beste ouders/verzorgers,

In onze groep zijn we bezig met het thema ‘Machines’ van Kleuterplein. We praten, lezen, zingen over en spelen met allerlei dingen die met machines te maken hebben. Machines zijn overal om ons heen. Kinderen vinden het vaak leuk om zelf een machine te bedenken.
We zijn het thema begonnen met een bezoek van Ed Uitvinder. Een uitvinder die bezig is om een hulp-robot uit te vinden, maar een been is verloren van de robot! De kinderen gaan arme Ed Uitvinder helpen om de hulp-robot af te maken. Een aantal kinderen vonden dat Ed Uitvinder wel erg op juf Heleen leek.

Thematafel
De thematafel wordt ingericht rond Machines. Kinderen mogen spullen van thuis meenemen die bij het thema Machines horen. Die spulletjes geven we een mooie plek op onze thematafel!

Themaverhaal
Tijdens dit thema staat het boek ‘Wat doet de wind’ centraal. ‘Het waait. Retno en Affan komen uit school. Ze lopen over de brug. De brug beweegt door de wind. Wat doet de wind nog meer?’

De letterboom
Voor dit thema mogen de kinderen allemaal voorwerpen meenemen die beginnen met de letter r. Al deze voorwerpen hangen we in de letterboom. We zijn benieuwd naar wat er allemaal gaat komen.

Tips voor thuis
U kunt thuis ook inspelen op dit thema en op een leuke manier met Machines bezig te zijn. Zo stimuleert u uw kind zich verder te ontwikkelen.
Bellenblaasmachine
Maak samen met uw kind op zo veel mogelijk manieren bellenblaasbellen van afwasmiddel en water. Bedenk samen welke voorwerpen u kunt gebruiken om zo veel mogelijk en zo groot mogelijke bellen te maken. Bijvoorbeeld: een toiletrol, rietjes of een afgezaagde petfles.
Machines in huis
U heeft vast wel gereedschap in huis. Zoek het eens op en bekijk het samen met uw kind. Wat is het voor gereedschap? Wat kun je ermee doen? Zoek samen ook naar machines in huis, zoals een keukenmachine, een grasmaaier, een föhn enzovoort. Laat uw kind vertellen waarvoor de machine of het apparaat wordt
gebruikt.
Machine vanbinnen
Regel een oud of kapot apparaat en haal het samen met uw kind uit elkaar. Bekijk wat er allemaal vanbinnen zit. Probeer de onderdelen die eruit komen te ordenen. Schroefjes bij schroefjes, batterijen bij elkaar, moertjes
bij moertjes. Tel samen uit hoeveel onderdelen de machine bestaat.
Naar machines kijken op internet
• Kunstenaar Jean Tinguely is vooral bekend geworden door zijn bewegende kunstwerken: machines waaraan alles beweegt, maar die geen specifiek doel dienen. Zoek op de naam ‘Jean Tinguely’ in YouTube en bekijk samen met uw kind een aantal filmpjes over zijn kunstwerken. Er zitten fascinerende machines bij.
• Op www.schooltvbeeldbank.nl staan filmpjes over grote machines. Deze filmpjes zijn geschikt voor kleuters.
• Zoek op YouTube naar ‘Mighty Machines’. Er is een schat aan filmpjes met imponerende machines te vinden, van een monstertruck tot een raderstoomboot.

Misschien leert uw kind een van de versjes die u in deze brief vindt. Het is leuk om het af en toe samen op te zeggen. U zult merken dat uw kind het steeds beter kent. Zoek samen ook eens naar de rijmwoorden.
Op de achterzijde van deze brief vindt u weer de woorden die tijdens de lessen over dit thema aan bod zullen komen.

Veel plezier!
De juffen van groep 1 & 2


Reageer op dit bericht